Kunststichting de Werkplaats in Borne is een initiatief, dat beeldende kunstenaars de ruimte en de kans biedt om hun werken en projecten op een bijzondere manier te presenteren. Kenmerkend is de unieke combinatie, waarbij exposities worden afgewisseld met kunstprojecten, die zich gedurende een bepaalde periode ontwikkelen. Dankzij de accommodatie, waarbij zowel binnen als buiten gewerkt kan worden, biedt de Kunststichting de Werkplaats een bijzondere werk- en tentoonstellingsplek voor kunstenaar en publiek.

Kunststichting de Werkplaats is ontstaan uit de in 1984 opgerichte Bornse Kunststichting en de Werkplaats voor Beeldende Kunst, opgericht in 1988. Voor de kunstenaar heeft Kunststichting de Werkplaats een laboratoriumfunctie. Hij kan hier in alle rust gedurende meerdere weken werken aan zijn project. En zelfs als de expositie reeds is geopend kan het kunstwerk nog verder groeien. Dit is uniek. Niet alleen in deze regio, maar ook in Nederland.

In de afgelopen jaren is de Kunststichting de Werkplaats een belangrijke voedingsbodem en inspirerende locatie geweest voor tal van kunstenaars..

Informatie over de voorlopers van Kunststichting de Werkplaats:

De Bornse Kunststichting.
Als in 1984 de Bornse Kunststichting wordt opgericht betekent dat in feite niets meer of minder, dan het bijeenbrengen van een groep kunstenaars en in kunst geïnteresseerden, die dan al een 2-tal jaren etalagetentoonstellingen in het centrum van Borne organiseren.

Aan het eind van 1983 wordt deze activiteit beëindigd en gaat de BKS van start met de voorbereiding van een tentoonstelling in het buitengebied van Borne, op de boerderij “Het Snuverink”. Er worden 50 kunstenaars uit heel Nederland uitgenodigd en op 19 mei 1984 is de opening van een expositie met ondermeer grafiek, aquarellen en schilderijen binnen en beeldhouwwerk buiten.

Aan de hand van een eerder opgezet “witte vlekken plan” wordt vervolgens, in de periode 1984-1985, voor de tijdsduur van één jaar in en rond het centrum van Borne een beeldenroute “opgezet”.

In de jaren hierop organiseert de BKS culturele avonden, zet een Kunstuitleenprogramma op, maar laat vooral van zich spreken door het organiseren van de al spoedig alom bekende “Evenementenhal-tentoonstellingen”.

In de jaren ’85.’86 en ’87 presenteren zich elk jaar zo’n 150 kunstenaars in een lang week-end, waar zij de kopers ontmoeten in een ambiance van theater en muziek.

Deze opzet blijkt helaas niet levensvatbaar. Daarom besluit de BKS terug te keren tot de kern: de organisatie van een reeks tentoonstellingen op kleinere schaal, in het monumentenpand “Het Klopjeshuis”. Daar wordt in de zomer van 1987 het spits afgebeten door een groep kunstenaars uit het Duitse Rheine. Hierna volgen tot 1997 diverse tentoonstellingen en uitwisselingsprojecten met Duitse (Rheine 1990) en Roemeense (Bukarest 1992) kunstenaars en in 1990/1991het beeldhouwproject “Verschuiving” i.s.m. de Werkplaats voor Beeldende Kunst

De Werkplaats voor Beeldende Kunst.
Initiatiefnemer Jan ten Voorde wou een groot deel van zijn fraai gelegen werkplaats beschikbaar stellen voor collega’s, die op deze locatie aan een project of tentoonstelling zouden willen werken.

Vanaf 1988 zijn hier zo diverse projecten en tentoonstellingen gerealiseerd, waarbij met name de uitstap naar het centrum van Borne de landelijke pers haalde door het in Borne omstreden van sloophout gemaakte werk van Henk Rijzinga. Daarnaast was de Werkplaats van Jan ten Voorde de Nederlandse uitvalsbasis van het internationale “I am You” project, waarvan Borne in Nederland d.m.v. een mooie route een primeur had.